Buspas na Jagodno – jest umowa!

W marcu zeszłego roku pisaliśmy budowie buspasa, zamiast tramwaju na Jagodno. W tym roku podjęto pierwsze realne kroki w celu jego wybudowania – w poniedziałek, 17 kwietnia, podpisano umowę z wykonawcą.

Choć Jagodno częściowo ma już swój buspas, to jednak ‚nowa wersja’ będzie w pełni wydzielona obok ul. Buforowej, tam, gdzie do tej pory rosła trawa.

źródło: wroclaw.pl

Mieszkańcy mają mieć możliwość skorzystania z trawy najpóźniej za dwa lata, a trasa z pętli (na wysokości ul. Kajdasza) do dworca głównego ma zajmować zaledwie kilkanaście minut.

Inwestycja obejmuje ponad trzykilometrowy odcinek od al. Armii Krajowej do ul. Kajdasza (pętla). Projektowany jest również odcinek od Armii do ul. Hubskiej.

Trasa będzie miała 5 par przystanków: na wysokości cmentarza, przy ul. Terenowej, przy ul. Konduktorskiej, skrzyżowanie ul. Malinowskiego i Lutosławskiego oraz ul. Kopycińskiego.

Przedstawiciele magistratu zapewniają jednak, że stworzenie „wyseparowanego korytarza komunikacyjnego” nie zamyka tematu tramwaju na Jagodno.

Dziś podpisujemy umowę na budowę drogi autobusowej. W przyszłości może tu powstać droga autobusowo-tramwajowa. Najważniejsze jest, aby mieszkańcy komunikacją miejską mogli szybko dotrzeć do centrum miasta. Czy zrobią to tramwajem, czy autobusem, ma drugorzędne znaczenie. Ta trasa jest tak zaprojektowana, że w przyszłości szybko można położyć na niej torowisko.

Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Podobno projekt zakłada nawet miejsce na słupy dla sieci trakcyjnej, by w przyszłości nie było zaskoczenia.

Projektowaliśmy tę trasę jako tramwajową. Gdy zapadła decyzja, aby powstał tu buspas, nowy projekt realizowaliśmy na bazie tramwajowego. Teren jest odpowiednio zniwelowany pod pojazdy szynowe, pętla ma odpowiednią geometrię, a parametry przystanków takie, aby odpowiadały zarówno autobusom, jak i tramwajom.

Marek Suchy, projektant trasy z BBKS-Projekt

Wykonamy tu trasę na podbudowie żelbetowej – takiej, jak stosuję się przy budowie torowiska. Zostanie ona przykryta asfaltem. Gdy zapadnie decyzja o budowie tramwaju, masę bitumiczną sfrezujemy, do żelbetonu przykręcimy tory i wypełnimy przestrzeń między nimi nową masą.

Łukasz Cwojdziński, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji

Autobusy kursujące buspasem, nie będą stały w korkach. Dodatkowo, dojeżdżając do skrzyżowań, mają mieć priorytet.

Wraz z pętlą przy ul. Kajdasza, powstanie również parking Park&Ride, na 57 samochodów, gdzie osoby dojeżdżające do Wrocławia, będą mogły zostawić swój samochód i przesiąść się do komunikacji miejskiej. Będzie tam również

Źródło: Youtube.com / Wrocław TV

Budowa trasy nie powinna powodować większych utrudnień, ponieważ będzie budowana obok obecnej drogi samochodowej. Większe utrudnienia mogą pojawiać się jedynie na przebudowywanych skrzyżowaniach (z Lutosławskiego i Kopycińskiego).

Umowa podpisana z firmą Pro-Tra Building daje jej 24 miesiące (czyli do kwietnia 2025 r.) na ukończenie inwestycji. Prace projektowe mają potrwać ok. trzy miesiące, więc faktyczna budowa najprawdopodobniej rozpocznie się pod koniec wakacji.

Koszt ma wynosić 42 mln zł, z czego 40 mln zł będzie pochodziło z programu „Polski Ład„.

Trzymamy kciuki za obie inwestycje: zarówno za buspas, jak i tramwaj.

źródło: wroclaw.pl

Pin It on Pinterest